De Golf GTI
In september 1975 op de Autosalon van Frankfurt wordt de Golf I GTI voor het eerst gepresenteerd aan de wereld (de levering begon echter pas in 1976). De GTI sloeg in als een bom, want als men de Volkswagen Golf I GTI 1.6 met zijn rivalen vergelijkt is deze duidelijk de bovenliggende partij. De Innocenti van Tomaso, Autobianchi A112 Abarth en Alpine Renault 5 zijn allemaal weliswaar krachtig, maar onder hen bevindt er zich geen enkel die de kracht bezit van deze Golf GTI.
Deze allereerste GTI was snel door zijn lichte gewicht, de 1,6 motor is goed voor een vermogen van 81 kW (110 pk) die een overvloed aan kracht leverde voor deze auto, deze GTI is met 840kg het lichtst van alle GTI’s waardoor de 0-100 km/u in 9,0 seconde kon worden behaald.
Vanaf 1979 worden er diverse veranderingen aan de GTI doorgevoerd qua exterieur. Zo werden bijvoorbeeld de stalen bumpers vervangen door kunststof bumpers.
Vanaf 1980 wordt de GTI voorzien van een versnellingsbak met vijf versnellingen, vanaf 1982 doet de 1.8 motor zijn intrede, deze is goed voor 112pk, dit is maar 2pk meer dan de 1.6 motor, echter werd dit vermogen al bereikt bij 5800 tpm t.o.v. 6100 tpm bij de 1.6 motor. Wat nog belangrijker is: het koppel, deze ging van 140 Nm bij 5000 tpm met de 1.6 motor naar 153 Nm bij 3500 tpm met de 1.8 motor. Het verhoogde koppel bij lagere toeren kwam de souplesse ten goede en zorgde tevens voor een wat lager verbruik. Ook de topsnelheid en de acceleratie van 0–100 km/h stegen licht, deze is met de 1.8 motor nu 186 km/u t.o.v. 182 km/u met de 1.6 motor.
Volgens informatie van de Volkswagen fabriek / Volkswagen Museum Autostadt is de “gewone” GTI vanwege de grote vraag tot Augustus 1983 geproduceerd en waren er geen voorraden ter beschikking, als de productie datum van de Golf dus na Augustus 1993 is bestaat de kans dat het een GTI Pirelli is, deze is nog wel tot Oktober 1993 geproduceerd (meer informatie over dit model kun je vinden op de pagina van de Golf GTI Pirelli)